انتقاد شدید ترکیه از اسرائیل: اردوغان چندین حساب بانکی را برای کمک به مردم فلسطین اعلام کرد!

اسرائیل از ماهها قبل برای حمله زمینی به غزه آماده شده بود. برای این کار در یک بیابان، یک شهر واقعی شبیه غزه را ساختند به صورت واقعی با خانه، مسجد، مراکز خرید و ...حدود 10 هزار سرباز اسرائیلی تمامی جوانب حمله به غزه را در مانورهای نظامی متعدد در این شهر خالی از سکنه تمرین کرده بودند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از کانال D ترکیه، ساخت یک شهر واقعی در ابعادی بزرگ در یک بیابان خالی از سکنه در جنوب اسرائیل انجام گرفت.

همه اینها نشان می دهد که ارتش اسرائیل از ماهها قبل برای حمله زمینی به غزه آماده می شده است و در واقع از زمان آتش بس و قبل از آنکه حماس آتش بس را نقض نماید حمله به غزه را تمرین می کرده است.

امشب همچنین طیب اردوغان ضمن حمله لفظی شدید به سران اسرائیل گفت: «لیونی و باراک نام خود را به عنوان یک لکه سیاه در تاریخ انسانیت ثبت کرده اند »

وی با ظالم نامیدن اسرائیل، از حماس نیز حمایت کرد و گفت: مطمئنا حماس نیز اشتباهاتی داشته است اما ما هیچگاه در جبهه ظالمان قرار نخواهیم گرفت.

اردوغان همچنین چند حساب بانکی را برای کمک به مردم فلسطین اعلام کرد که در نوع خود جالب توجه است. چرا که معمولا شخصیتهای دولتی در ترکیه به صورت مستقیم برای کمک و یاری اعلام حساب نمی کنند.

در آنکارا، استانبول و اکثر شهرهای کوچک و بزرگ ترکیه هر روزه تظاهرات و اعتراضات مردمی در سطح وسیعی انجام می گیرد.

احزاب مخالف دولت اعم از لائیک، ملیگرا و اقلیت نیز ضمن حمله لفظی شدید به اسرائیل خواستار قطع رابطه دولت اردوغان با اسرائیل شدند. اردوغان در پاسخ به احزابی که خواستار قطع رابطه سیاسی ترکیه با اسرائیل بودند نیز گفت: ما یک بقالی را اداره نمی کنیم، ما جمهوری ترکیه را اداره می کنیم!

بسیاری از دانشجویان فلسطینی شاغل به تحصیل در استانبول هم می گویند رابطه ترکیه با اسرائیل چنانچه مسئولان ترکیه با این حجم از انتقادات با طرف اسرائیلی مخاطب شوند در نهایت به سود فلسطینیان است. یاسین محمد در پاسخ به سئوالم می گوید: هم مصر با اسرائیل رابطه دارد، هم ترکیه؛ اما مصر از موضع پایین با اسرائیل برخورد می کند در حالی که ترکیه با توجه به روابط بالایش با کشورهای بزرگ و عضویتش در شورای امنیت سازمان ملل بهتر است که رابطه با اسرائیل را به همراه انتقادات شدید از اسرائیل و حمایت معنوی و مادی از گروههای فلسطینی ادامه دهد.

وقتی از وی درباره کمکهای ایران می پرسم می گوید به همان نسبتی که از سران عرب بخاطر سکوت و ترسشان بیزارم از مسئولان ایران خوشم می آید!

هرچند وی می گوید ایران در شرایط کنونی و بخاطر عدم رابطه سیاسی با آمریکا نمی تواند فشار خاصی را روی اسرائیل بیاورد اما حمایت معنوی ایران نیز تحسین برانگیز است!


4 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سلام دوست عزيز
با سايت جالب و مفيد شما اتفاقي آشنا شدم و حدود يكسال يا بيشتر همواره مطالب آن را پيگيري نموده ام. فكر كردم بد نيست احساسم را راجع به اين تجربه براي شما بيان كنم. اميدوارم بپسنديد:نگارش شما در كل بسيار خوب است و دريافت و گزينش مطالب و تشخيص اهميت اطلاعات مورد نياز مخاطب ايراني در شما به حد احسن الحمدلله وجود دارد. ضمنا مطالب آن در هر حال تازگي دارد. با اين همه برخي جنبه هاي نه زياد اما كم و بيش انتقادآميز نيز دارد. در كل در ارتباط با برخي مسائل به ويژه مسائل قومي ديدگاه غير تخصصي(به دور از نظريات فرهنگي روز دنيا به ويژه ديدگاههاي بينافرهنگي فرانسوي ) و بعضا متأسفانه فاشيستي(ضد قومي و ...) در نوشته هاي سايت ملاحظه مي شود. از يك فرد فرهيخته انتظار نمي رود اينچنين رفتار كند. شما مي توانيد منكر شويد اما حتي من كه در هيچكدام از اين چارچوبهاي قوميتي مورد نظر هم نيستم، از نحوه نگاه سايت به اين مسائل احساس ناراحتي و آزردگي مي كنم. آنچه خدا بخواهد، سرانجام خواهد شد و لازم نيست ما زور بزنيم. نه ما كاملا برحقيم و نه ديگران. بگذار حقيقت سخن بگويد و ترازوي آن وجدان ما است كه هميشه همراهمان است. اين مسأله شايد با فحش و اشاره مستقيم صورت نگيرد، اما در نفس گزينش مطالب و اخبار القا مي شود. درست است كه در منطقه درگيري هاي قومي وجود دارد و قطعا هر كسي از جبهه خودي به ديگري نگاه مي كند، اما اين درگيري ها همچون اروا و جاهايب ديگر در اينجا هم مي تواند با كمك انسانهاي فرهيخته اي همچون شما به سمت مرتفع شدن برود. اين نه يك نصيحت بلكه به مثابه همسخني گفته مي شود. به نظرم فارغ از همه حب و بغض ها مي توان نگاهي فراختر، تساهل آميز و توأم با گستردگي تحمل را به مخاطبان انتقال داد و بيشتر با لحاظ تأثير آن در داخل اين توصيه را مي كنم. تخريب هاي يواشكي و مبتني بر شگردهاي القا نهايتا خود ما را هم اذيت خواهد كرد. هر وقت توانستيم يك بيگانه و حتي دشمن را هم دوست داشته باشيم، مي توان گفت نگاهمان فرهيخته است.( اين مطلب صرفا براي استفاده شما نوشته مي شود)با سپاس. موفق باشيد.

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

سلام
مرسی دوست عزیز،
هرچند اگر مصداق عنوان می کردید بهتر می تونستیم در زمینه انتقادتون بحث بکنیم
با سپاس مجدد از شما

ناشناس می‌گوید:

توجیه ادامه رابطه ترکیه با اسرائیل و همزمان اصرار بر دشمنی سیاست مداران ترکیه با اسرائیل ، کاملا غیر منطقی و نپذیرفتنی است. چرا اصرار دارید تمام تصمیمات سیاسی در ترکیه را تائید نمایید؟

ناشناس می‌گوید:

مدتی بود سایت شما را گم کرده بودم وشادم گه دوباره پیدا کردم موضع ترکیه ستودنیست که بجای شعار دادن و .. آنهم بدون آنکه در پی سودی باشدو غیره وذالک که از قدیم هم گقته اند کار نکو کردن . . .