نجم الدین اربکان به ایران سفر می کند

به نوشته روزنامه طرف، نجم الدین اربکان نخست وزیر سابق اسلامگرای ترکیه و رهبر حزب منحله رفاه و فضیلت بعد از عفو از سوی دادگاههای ترکیه بنا به دعوت آیت الله خامنه ای به ایران سفر خواهد کرد.
اربکان در ایران با آیت الله خامنه ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد و آیت الله خرازی دیدار خواهد کرد.

نجم الدین اربکان از نخست وزیران اسبق ترکیه است که مجبور به استعفا شد و بعدها به دلیل پرونده فساد مالی بازداشت و به حبس خانگی محکوم شده و به دلیل کهولت سن مشمول عفو گردید.

بنا بر قوانین جاری ترکیه، وی بعد از طی مدت مشخصی درخواست ورود به مسائل سیاسی را کرد و مورد موافقت دادگاه مربوطه قرار گرفت و وی دوباره وارد دنیای سیاست خواهد شد.

اربکان از مخالفان اصلی اسرائیل در ترکیه است و شخص بسیار پرمطالعه ای هم هست و اکثر سخنرانیهایش نیز مبنتی بر مستندات می باشد.

وی همچنین دید مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و آنرا هیچگاه پنهان نکرده است. اربکان بنیانگذار گروه دی هشت یا هشت کشور اسلامی پیشروی جهان است که ایران هم در آن حضور دارد.

قرار داد 23 میلیارد دلاری صادرات گاز ایران به ترکیه نیز در زمان اربکان بسته شد. این قرارداد نسبت به سایر قراردادهای ایران شرایط بسیار بهتری دارد و منافع ایران نیز در آن تا حدود زیادی ملاحظه شده است.

یک موضوع جالب هم رابطه اربکان با اردوغان است. اردوغان از زمان جوانی آرزو داشت شخصی مانند اربکان باشد و به شخصیت وی غبطه می خورده و او را استاد خود می دانسته است. وی عضو حزب تحت رهبری اربکان بود. اما اکنون رابطه بین مرید و مراد به هم خورده است و نجم الدین اربکان به سرسخت ترین منتقد حزب عدالت و توسعه تبدیل شده است.

رهبر سابق حزب رفاه بین اقشار دیندار ترکیه محبوبیت زیادی دارد و به نوعی رهبر معنوی حزب اسلامگرای سعادت به شمار می رود.

نجم الدین اربکان کیست؟

نجم الدین اربکان در 29 اکتبر 1926 (29 مهر 1301) شهر سینوپ در کرانه دریای سیاه می باشد. وی مهندس، آکادمیسین و سیاستمدار ترک و نماینده سابق مجلس و نخست وزیر سابق ترکیه می باشد. نفر اول دبیرستان پسرانه استانبول، از دانشکده صنایع دانشگاه فنی استانبول فارغ التحصیل شد. در سال 1951 از سوی دانشگاه به آلمان فرستاده شد و از دانشگاه فنی آخن فارغ التحصیل دکتری شد.

در سال 1954 و در سن 27 سالگی استاد دانشگاه فنی استانبول شد. در سال 1965 به سمت پروفسوری برگزیده شد و در سال 1967 به دبیری کل اتحادیه بورس و اتاقهای بازرگانی ترکیه برگزیده شد. در سال 1969 از طرف مردم قونیه به نمایندگی مجلس انتخاب شد و در سال 1970 حزب نظام ملی را تأسیس کرد و مدت کوتاهی بعد این حزب ممنوع الفعالیت شد. در 11 اکتبر 1973 با اعضای حزب سابقش حزب جدیدی با نام سلامت ملی را پایه گذاری کرد.

اربکان در سالهای 1974 تا 1978 در سه دولت ائتلافی، سمت معاونت نخست وزیری را انجام داد.

در سال 1982 با حکم دادگاه قانون اساسی به ده سال ممنوعیت از فعالیتهای سیاسی محکوم شد. قبل از آن نیز به مدت کوتاهی در ازمیر بازداشت شده بود. حکم ممنوعیت ده ساله وی دیری نپایید و در سال 1987 با رأی مردم دوباره به دنیای سیاست بازگشت و به رهبری حزب رفاه برگزیده شد. حزب رفاه در انتخابات مجلس ملی کبیر ترکیه در سال 1995 با کسب 158 کرسی پارلمان به عنوان اولین حزب برگزیده شد و حزب وی با حزب راه راست ائتلاف کرده و دولت ائتلافی به ریاست اربکان تشکیل شد. اربکان در 28 ژوئن 1996 به نخست وزیری انتخاب شد.

رهبر سابق حزب رفاه در 18 ژوئن 1997 از سمت نخست وزیری استعفا کرد.

در 21 می 1997 یک دعوای حقوقی علیه حزب رفاه باز شد که منجر به تعطیلی حزب رفاه گردید. بعد از انحلال حزب رفاه و پراکنده شدن اعضای حرکت دیدگاه ملی که رهبری آن را اربکان بعهده داشت اعضای بال ملی آن حزب به رهبری رجایی کوتان حزب سعادت را پایه ریزی کردند که مورد حمایت اربکان بود و اعضای تحول خواه آن حزب از جمله رجب طیب اردوغان و عبدالله گل نیز حزب عدالت و توسعه را پایه ریزی کردند .

اربکان که به دلیل مبالغ مالی مفقوده به حبس محکوم شده بود به دلیل سن بالا به حصر خانگی محکوم شد و سرانجام توسط یکی از اعضای سابق حزبش (عبدالله گل) که این بار بر بالاترین سمت حکومت ترکیه یعنی ریاست جمهوری تکیه زده بود مورد عفو قرار گرفت.

2 کامنت:

sayeh می‌گوید:

salam doste aziz khobin khaste nabashin hamishe khabara daste avale yurkye ro az bloge u donbal mikonam .1 soal u ham mesle man irani hastin ya turk? albate agr dost nadashtin javab nadin .az ro kongkavi porsidam .hes mikonam irani hastin.
moafagh bashin

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

دوست عزیز، بنده هم ایرانی هستم!
:)
ارادت دارم