بعد از 45 سال: اجساد مسافران ترک اتوبوس گمشده پیدا شد

سرنوشت اتوبوس حامل 11 کارگر ترک قبرس که 45 سال قبل، به محل نامعلومی برده شده و به قتل رسیده بودند مشخص شد.

11 کارگر ترک که با این اتوبوس عازم محل کار خود بودند از سوی یونانی های قبرس دزدیده شدند، این کارگران از سوی یونانی ها به گلوله بسته شده و جنازه های آنها نیز در یک روستا دفن شده بود.

نتایج آزمایش دی ان ای در روستای وروکلینی در بخش یونانی نشین صحت قتل ترک تباران قبرس را اثبات کرد.

موضوع دو سال قبل بعد از پخش فیلم مستندی با "اتوبوس گمشده" بر سر زبانها آمد. حادثه در 13 ماه مه 1964 (23 اردیبهشت 1964) اتفاق افتاد.

11 ترک قبرس مثل همیشه در ساعات اولیه صبح، عازم محل کار خود در منطقه دیکلیا که تحت حفاظت نیروهای انگلیسی قرار داشت شدند. از آن اتوبوس و ترکهای قبرس بعد از آن هیچ خبری نشد. فیلم مستند "فوزی تانپینار" که دو سال قبل تولید شد این مسأله را به بحث روز قبرس تبدیل کرد.

بالأخره بعد از مدتها، کمیته مفقودین سازمان ملل در قبرس اعلام کرد هویت افراد ترک مفقود شده در سال 1964 را تشخیص داده است.

به گزارش وبلاگ اخبار ترکیه به نقل از حریت، این کمیته اعلام کرد نتایج آزمایش دی ان ای استخوانهای قربانیان ترک و بازماندگان آنها تعلق جسد به کارگران ترک را اثبات می کند. اجساد فوق دو سال قبل، در یک منطقه یونانی نشین کشف شده بود.

یونانی ها به علت دشمنی دیرینه شان با ترک ها در برخی از مناطق از جمله قبرس، سلانیک و تراکیا مرتکب جنایات زیادی علیه ترکها شدند. جنایت علیه ترکها هم به علت نژادشان و هم به علت مسلمان بودنشان صورت گرفته است.

به عنوان مثال در حوالی سالهای جنگ جهانی اول، ترک تباران مسلمان تا 50 کیلومتری آتن پایتخت یونان جمعیت زیادی را تشکیل می دادند به طوری که حتی آتاترک نیز متولد شهر سلانیک است، شهری که اکنون در یونان قرار دارد.

اما یونان با پاکسازی نژادی، صدها هزار ترک را با شکنجه به ترکیه فرستاد.

تا چند سال قبل، توی شناسنامه مسلمانان بومی یونان دین شخص، مسیحی نوشته می شد و نامهای ترکها نیز به اجبار به نامهای یونانی تغییر می یافت.

هنوز هم در بسیاری از دوره های تحصیلی، دانش آموزان در یونان تنفر از نژاد ترک و از جامعه مسلمانان را یاد می گیرند.


2 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سلام ..تا جايي كه من مي دانم در تركيه هم وقتي صاحب حق شهروندي تركيه شويد مجبوريد اسم خود را عوض كرده و نام فاميل تركي انتخاب نماييد.

ترجمه اخبار ترکیه می‌گوید:

در ترکیه کسی اگر حق شهروندی یا همان تابعیت کسب کند نیازی به تغییر نام ندارد. اما اگر بخواهد نام اصلی خود را به نامی دیگر تغییر دهد نیز منعی وجود ندارد و هر دوی اینها در قانون شهروندی و تابعیت ترکیه به وضوح به چشم می خورد