شرکتهای ساختمانی ترکیه سال میلادی جاری، 20 میلیارد دلار سودآوری برای کشورشان داشته اند


*موفقیت بزرگ ترکها در زمینه فعالیتهای ساختمانی*

در ایران کشور ترکیه را بیشتر به عنوان یک کشور توریستی می شناسیم که فاقد منابع طبیعی نفت و گاز است. اما این کشور در زمینه های مختلف همچون اتومبیل، صنایع، پوشاک و مهندسی ساختمان نیز به پیشرفت های بزرگی دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در سال جاری میلادی شرکت های ساختمانی ترک در نقاط مختلف جهان به کار ساختمانی مشغول بوده اند و از این محل 20 میلیارد دلار را نصیب کشورشان کرده اند.

بنا به این گزارش که در روزنامه ینی شفق به چاپ رسیده است شرکتهای عمرانی – ساختمانی ترکیه در خارج از کشور در سال 2007، 19 میلیارد و 495 میلیون و 475 هزار و 23 دلار قرارداد ساختمانی منعقد کرده اند.

5 میلیارد و 791 میلیون و 288 هزار دلار از این قراردادها در قاره آفریقا با چهل پروژه، 4 میلیارد و 744میلیون و 905 هزار دلار در خاورمیانه با 54 قرارداد، 1 میلیارد و 148 میلیون و 48 هزار دلار در قاره اروپا با 47 پروژه و 57 میلیون و 790 هزار دلار قرارداد در قاره آسیا با 19 پروژه، عمده ترین قراردادهای تجاری مابین شرکتهای ترکیه ای و طرفهای قرارداد بوده اند.

44 درصد این پروژه ها ساختمانی،25.9 درصد پروژه های راهسازی، 13.2 درصد ساختمانهای تجاری و احداث کارخانجات، 10.5 درصد پروژه های آبرسانی و سد، 6 درصد پروژه های زیرساختی و 1 دهم درصد سایر پروژه ها بوده اند.

همینطور شرکت خدمات فرودگاهی تاو که برنده مناقصه فرودگاه امام خمینی هم شده بود و از سوی مجلس از فعالیت آن منع شد از سوی شرکت فرودگاههای ابوظبی امارات دعوت به همکاری شده است.

پی نوشت:


1. برای کشوری مانند ترکیه که بدون منابع زیرزمینی توانسته است خود را به عنوان پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا مطرح کند این موفقیت بزرگی است. می توان دلایل مختلفی را برای این موفقیت ذکر کرد. اما آنچه که مهم است اینست که نداشتن منابع زیرزمینی باعث شده است ترکیه مجبور به تلاش برای بالابردن سطح اقتصادی خود بکند. هم اکنون ترکیه ششمین اقتصاد برتر در بین کشورهای اروپایی را دارد و از سیستم بانکداری بسیار پیشرفته ای نیز برخوردار است که این سیستم بانکداری در خدمت پویایی اقتصاد آن کشور است.

2. در آمار فوق، قراردادهای شرکتهای ترکیه با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز ذکر نشده است در صورتی که بیشترین فعالیتهای شرکتهای ساختمانی ترکیه در کشورهای آسیای مرکزی همچون ترکمنستان می باشد. وگرنه فکر می کنم درآمد ترکیه از فعالیتهای عمرانی - ساختمانی در سال میلادی جاری بیشتر از 22 میلیارد دلار باشد.

در این باره به خبر ایرنا در مورد قرارداد یک میلیارد و 700 میلیون دلاری شرکتهای ترکیه با جمهوری ترکمنستان توجه کنید: لینک خبر ایرنا

لینک مرتبط: ترکیه در صنعت توریسم رکورد زد!

0 کامنت: