قدرت فوق العاده نهادهای مردمی ترکیه در کمک به مردم غزه

بعد از حوادث غزه، در ترکیه موج کمکهای مالی مردم ترکیه به غزه روانه شد. در این امر تهییج احساسات مردم ترکیه نیز نقش مهمی داشته است. در یک اقدام کم نظیر در ترکیه، نخست وزیر آن کشور با اعلام حساب بانکی از مردم برای یاری رساندن به فلسطینیان درخواست کمک نمود.

شبکه تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) نیز کمپین کمک به مردم غزه را راه اندازی کرد و بمدت یک هفته، روزانه 10 ساعت برنامه ویژه از دو شبکه تلویزیونی خود پخش کرد.

مجموع کمکهای مردمی به دنبال فراخوان دولت ترکیه تا کنون از مرز 63 میلیون لیره ترک فراتر رفته است. به عبارتی نزدیک به چهل میلیون دلار از سوی سازمانها، مردم و انجمنهای مردمی در ترکیه برای مردم غزه کمک جمع آوری شده است.

از سوی دیگر تا کنون هلال احمر ترکیه به عنوان تنها مرجع کمک رسانی خارجی در غزه، میلیونها دلار کمک پزشکی، غذایی و امدادی به غزه رسانده است.

یک نکته جالب دیگر نیز روز یکشنبه اتفاق افتاد و آنهم فراخوان کمک به کودکان غزه از سوی یک شبکه تلویزیونی خصوصی (ATV) بود. ابراهیم تاتلیسس خواننده مشهور ترکیه که مجری این برنامه بود به جای برنامه اصلی اش (İbo Show) برنامه کمک به کودکان غزه را اجرا کرد و جالب تر اینجاست که در پایان یک برنامه6 ساعته تلویزیونی، بیش از 4 میلیون لیره ترک کمک جمع آوری شد که تقریبا معادل 2.5 میلیون دلار است.

در این برنامه مهمانهای مختلفی حضور داشتند که از میان آنها می توان به حضور خواننده آذربایجانی "گؤنل" اشاره کرد که در دوره خردسالی اش از سوی ابراهیم تاتلیسس مورد حمایت قرار گرفته بود و اکنون به یک خواننده زیبا و جوان تبدیل شده است.

وی بعد اجرای یک ترانه گفت: من هم درد مردم غزه را به خوبی می دانم. من دختر قره باغ هستم. در آغدام به دنیا آمدم. جایی که اکنون در اشغال ارمنی ها قرار دارد. دیگر از آن خاک، از آن سرزمین و از موطن مادری ام تنها اسمی برایم باقی مانده است. همه چیز نقش برآب شده است، همه چیزمان نابود شده است...

...ترکیه می تواند الگویی برای جمع آوری کمکهای مردمی باشد. شبکه های خصوصی ترکیه و نهادهای مدنی و مردمی نقش مهمی در این زمینه دارند و در این کشور به خوبی از قدرت نهادهای مدنی برای کارهای خیریه استفاده می شود. ضمن آنکه کارخانه داران و ثروتمندان معروف ترکیه نیز معمولا برای آنکه سهمی در کمکهای خیریه داشته باشند مبالغ هنگفتی کمک به کارهای خیریه اختصاص می دهند. امری که متأسفانه در کشورمان کمتر با آن رو به رو هستیم.

1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

چه فايده?! تا وقتي حماس هست..امروز بساز فردا منفجر ميشه...
اول بايد جنگ متوقف بشه