ماجرای عجیب توقیف 18.5 میلیارد دلار پول ایران در ترکیه! (توضیحات)

خبری را در "وبلاگ بوشوگ" دیدم که خیلی جالب توجه بود: ماجرای شگفت انگیز توقیف 18.5 میلیارد دلار پول ایران توسط ترکیه.

دوست وبلاگر به نقل از کانال D ترکیه نوشته بود که یک تاجر ایرانی به نام اسماعیل صفریان نصب مبلغی بالغ بر 18.5 میلیارد دلار پول نقد را وارد ترکیه کرده است و همزمان اردوغان نیز از وارد شدن مبلغی بالغ بر 18.5 میلیارد دلار بدون اشاره به منبع آن به ترکیه خبر داده است.

در وبلاگ به نقل از تلویزیون D، آمده است این مبلغ هنگفت به صورت 7.5 میلیارد دلار پول نقد در ساک دستی و 20 تن شمش طلا به وسیله کانتینر به ترکیه منتقل شده است.

صرفنظر از اینکه بوشوگ تنها مترجم خبر بوده است و الحق هم سوژه بسیار خوبی را ترجمه کرده است ذکر چند نکته ضروری است: همانطور که کاربران بالاترین روی موضوع بحث کرده اند "بیست تن شمش طلا در بازار با نرخ گرمی 20 هزار تومان می شود 400 میلیون دلار، نه 11.5 میلیارد دلار!"

یا به قول دوست دیگری، 20 تن شمش طلا با عیار 99.999 و قیمت هر اونس 960 دلار در مجموع می شه 500 میلیون دلار.

در ضمن 7 میلیارد دلار (با توجه به اینکه حجم هر یک میلیارد دلار که 398.8 مترمکعب می شود) حدودا 79 متر مکعب حجم لازم دارد و در کل نمی توان 7 میلیارد دلار را در یک چمدان جا داد!
یک مورد دیگر هم هست و آن اینکه در خبر از آورده شدن مبالغ نقد توسط چمدان سخن بمیان نمی آید بلکه گوینده می گوید این مبالغ در چارچوب "قانون چمدان" آورده شده است.

اما چند توضیح را در رابطه با این خبر و اخبار مشابه لازم و ضروری می دانم:

-رجب طیب اردوغان در دسامبر سال 2008 و در اوج بحران مالی جهانی گفته بود "علیرغم بحران مالی، 18 و نیم میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ترکیه شده است" و این حرف اردوغان یعنی اینکه کل سرمایه خارجی وارد شده تا آنزمان 18 و نیم میلیارد دلار بوده است نه اینکه تنها یک نفر این مبلغ را وارد کشور کرده باشد!

- کانالهای تلویزیونی ترکیه رقابت شدیدی را برای جذب مشتری دارند. پس مبلغ هرچه گنده تر، مشتری بیشتر!
حتم دارم خبرنگاری که این خبر را تهیه کرده با گذاشتن حرف اردوغان در مورد 18.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در کنار دادخواست یک ایرانی برای برداشتن پولی که به ترکیه آورده است، نتیجه گرفته که این ایرانی 18.5 میلیارد دلار پول وارد ترکیه کرده است!! دیگه فکر نکرده "چیزی بگه که بگنجه!"

معمولا در ترکیه اگر تلویزیونها بخواهند یک خبری را بدهند ابتدا یک سناریو برای آن نوشته می شود و بر اساس سناریو حواشی فراوانی به آن علاوه می گردد. به عنوان مثال اخبار تجاوز و ... چون باعث واکنش و توجه مردم می شود معمولا پای ثابت اخبار در ترکیه است و هرکس نداند فکر می کند مثلا آمار در ترکیه بسیار بالاتر از ایران است و بسیاری نمونه های دیگر...

یک مثال بزنم: چند وقت قبل دوستی ایمیلی فوروارد کرده بود. توی ایمیل یک زنی گفته بود فرزندش سرطان دارد و به ازای هرکسی که به یک نفر این ایمیل را ارسال کند 30 سنت زیمبابوه نصیب فرزندش می شود(!). باور کنید این ایمیل یکی از ایمیلهایی بود که فکر کنم چند میلیونی به یکدیگر ارسال کرده بودند (و اکثرا هم دخترها!) اما خودتون می دونید که یک زمانی قیمت یک نان در زیمبابوه 60 میلیارد دلار زمیبابوه بوده است!!

(سعی می کنم خبر رو به همراه لینک بالاترین به چند سایت ترکی بفرستم تا کمی بخندند!)

لینک بالاترین: http://balatarin.com/permlink/2009/7/29/1677878

لینک خبر بوشوگ: http://boushveg.wordpress.com

ویدئوی خبر کانال D:

http://www.kanaldhaber.com.tr/HaberDetay.aspx?haberid=48131&catid=36

1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

بي حكمت نيست از ليست فيلتر خارج شدي
مباركه