آیا می دانستید خرقه پیامبر در استانبول نگهداری می شود؟


بسیاری از آثار تاریخی مربوط به صدر اسلام و حضرت محمد در استانبول قرار دارد. یکی از این آثار خرقه ای است که پیامبر برای اویس قرنی در یمن فرستاده است. این خرقه بیش از هزار سال دست به دست گشته و از یمن به مکه و در دوره عثمانی از آنجا به استانبول منتقل شده است.

لباس حضرت محمد به همراه برخی دیگر از یادگارهای منسوب به او همچون تکه ای از مو و ریش پیامبر در طول ماه رمضان در استانبول به نمایش گذاشته می شود.

خرقه پیامبر معروفترین بخش این نمایش را تشکیل می دهد اما این خرقه امسال به دلیل پاره ای تعمیرات به نمایش درنخواهد امد.

درباره خرقه پیامبر:

اویس قرنی یا به قول ترکها ویسل کرانی (Veysel Karanı) از اوان کودکی پدر خود را از دست می دهد و با مادرش در یمن زندگی می کند.

اویس به دلیل علاقه اش به پیامبر سوژه شعرهای بسیاری برای شاعران جهان اسلام شده است. وی یک روز با اجازه مادرش برای دیدن رسول ا... به مدینه می رود.اما پیامبر در خارج از مدینه است و وی به دلیل قولی که به مادرش داده است مجبور می شود بدون زیارت پیامبر، به یمن برگردد.

حضرت محمد به دلیل علاقه اش به اویس پیش از مرگ وصیت می کند تا مرقع اش را به اویس بدهند و حضرت علی و عمربن خطاب خلیفه دوم مسلمانان بعد از مرگ پیامبر، مرقع و یادگارهای حضرت محمد را به اویس می رسانند.

نقل است که اویس پیش از آنکه علی و عمر به وی وفات پیامبر را ابلاغ کنند می گوید: " می دانم محمد از دار دنیا رفت و شما مرقعش را برای من آوردید"

مقبره اویس که به دلیل عدم زیارت حضرت محمد از تابعین محسوب می شود در شهرستان بایکان از توابع استان سیرت ترکیه قرار دارد.

حضرت محمد در حق اویس قرنی گفته است: "همانا از سوی قرن رایحه خوشی می شنوم."

در سال 1851 سلطان عبدالمجید برای نگهداری امانت پیامبر، خرقه اهدایی به اویس را به استانبول می آورد و برای نگهداری از آن مسجدی تأسیس می کند.

هم اکنون این یادگار شریف توسط گؤلای کوپرولو پنجاه و هفتمین نسل اویس نگهداری می شود.

خرقه پیامبر 8 قسمت است و 1 متر و 20 سانتی متر طول دارد. جنس پارچه مرقع پیامبر از پشم گلوی شتران جوان است.

گؤلای کوپرولو می گوید: در سال 1966 پدرم وفات کرد. بعد از وی مادرم مسئولیت نگهداری از یادگار پیامبر را برعهده داشت. بعد از مادرم این مسئولیت بعهده من است. چند خواهر دارم که آنها ازدواج کرده اند. من ازدواج نکرده ام و به همین دلیل این مسئولیت به عهده منست.

توضیح: دوست عزیزی در بخش نظرات گفته است عکس دیده نمی شود، به خاطر همین، عکس تغییر یافت.
برای دیدن عکسهای بیشتر روی اینجا کلیک کنید. بعد از باز شدن صفحه، با کلیک روی عکسها می توانید سایر عکسها را هم مشاهده کنید.

1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

با تقدیم سلام خدمت همه دست اندر کاران ....
تصویری را که در این مطلب جابجا کرده اید نمایش داده نمیشود لطفا َ تجدید نظر نماید شاد وموفق باشید عبدالخلیل بابری