انقلاب دولت اردوغان در مناطق کردنشین ترکیه:12 میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی و شبکه 24 ساعته کردی

- شبکه تلویزیونی فارسی ترکیه نیز تا چند ماه دیگر افتتاح می شود

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه طی یک مصاحبه با "سابرینا تاورنیز" خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز به 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی در جنوب شرق ترکیه و آغاز به کار شبکه کردی بیست و چهارساعته اشاره کرد.

در صورت تحقق این سرمایه گذاری، انقلابی در اقتصاد مناطق کردنشین رخ خواهد داد. همچنین با افتتاح شبکه تلویزیونی 24 ساعته کردی، کردها به یکی از دیرینترین آرزوهای خود خواهند رسید.

اردوغان گفت: با 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری در جنوب شرق ترکیه بیکاری در این منطقه کاهش خواهد یافت و به این ترتیب جلوی پیوستن جوانان به پ.ک.ک نیز گرفته خواهد شد.

منطقه جنوب شرق ترکیه که محل اصلی تأمین نفرات پ.ک.ک است با این اقدام اردوغان به یک منطقه توسعه یافته تبدیل خواهد شد. امری که به نظر می رسد پ.ک.ک مخالف آن باشد. تا پیش از این پ.ک.ک با گروگان گرفتن و کشتن کارگران و معلمان در آن مناطق جلوی سرمایه گذاری اقتصادی در آنجا را می گرفت.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از روزنامه صباح، طیب اردوغان گفت این سرمایه گذاری که 11 تا 12 میلیارد دلار است طی پنج سال آینده به طور مستمر انجام خواهد شد. وی افزود مرحله مطالعاتی پروژه تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

بر اساس این پروژه دو سد عظیم و کانالهای آبیاری سراسری در این منطقه عمدتا حاصلخیز ایجاد خواهد شد. راههای آسفالت منطقه تکمیل خواهد شد و مناطق آلوده به مین در مرز سوریه و ترکیه نیز پاکسازی خواهند شد. اردوغان همچنین گفت یکی از معاونان خود را به طور ویژه مأمور سرکشی به شهرهای جنوب شرق ترکیه و رسیدگی به وضعیت ساکنان آنها نموده است. بر اساس طرح سرمایه گذاری عظیم اقتصادی در جنوب شرق ترکیه تا پنج سال آینده 3 و نیم میلیون نفر از منطقه جنوب شرق ترکیه صاحب شغل خواهند شد.

نخست وزیر ترکیه ضمن اشاره به اینکه در چارچوب این پروژه یک کانال تلویزیونی به زبان کردی تأسیس خواهد شد گفت کانالهای تلویزیونی فارسی و عربی نیز تا چند ماه آینده افتتاح خواهند شد.

اردوغان در این مصاحبه همچنین به آخرین عملیات نیروهای ارتش ترکیه در شمال عراق اشاره کرد و افزود: " ما در آن منطقه مهمان نیستیم، تا امروز هرکسی که وارد شمال عراق شده است بعد از مدتی خارج شده است اما ما خواهیم ماند. ما در شمال عراق اقوام و خویشاوند داریم، ساکنان شمال عراق نیز اقوام و نزدیکانشان در جنوب شرق ترکیه هستند. اگر ما نخواهیم با شمال عراق رابطه صمیمانه ای داشته باشیم باید با چه کسی رابطه داشته باشیم؟

وی همچنین خبر از عزم ترکیه برای افتتاح کنسولگری آن کشور در بصره عراق خبر داد.

نخست وزیر ترکیه در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیز گفت: به هیچ عنوان ذره ای از تصمیممان مبنی بر عضویت در اتحادیه اروپا عقب نشینی نخواهیم کرد و برای این کار در حال همسان سازی قوانین با آن اتحادیه هستیم.

منبع: نسخه چاپی روزنامه صباح

روز 13 مارس 2008- پنج شنبه

- کپی رایت را رعایت کنیم -

1 کامنت:

ناشناس می‌گوید:

سرمایه‌گذاری اقتصادی کشور ترکیه بعد از شکست افتظاح‌امیز ارتش به‌اصطلاح سوم جهان در کردستان شروع شد که نیرنگ دیگری باشد برای کردهایی که نزدیک به یک قرن ترکهای کوهی خوانده می‌شدند.اقای محترم ارزوی دیرین کردها افتتاح شبکه 24 ساعته نیست چون تعداد شبکه‌های کردی امروزه از تعداد سربازهای کشته شده ارتش ترکیه در جنگ با کردها بیشتر شده و خودتان این را بهتر می‌دانید، لازم نکرده دل دولت اردوغان به حال بچه‌های کرد بسوزه.
از طرف من به اردوغان بگویید تا امروز به گفته خودشان هر کس و ناکسی که وارد کردستان شده رانده شده،ارتش ترکیه که چند روزی را نتوانست دوام بیاورد ،چطوری می‌خواهد در کردستان بماند، بجز کردها ،برفهای سرد کوهستانهای کردستان،گرگهای گرسنه کوهستانهای کردستان و حتی کبکهای کردستان هم متجاوزین را خواهند راند همانگونه که صدام و ارتسش را راندند.