بارون خواهم کاشت در سینه آسمان (ترانه ای زیبا از باریش آکارسو)


نم شبانه آیا ریخته شده توی چشات؟

چی می شه اونجوری با چشمای خیس نگاهم نکنی؟!

موهاتو بریز رو سینه هام و برام از دردات بگو

فقط با اون چشای خیست اونجوری نگام نکن

برات شخم می زنم تمام مزارع ابری رو

بارون خواهم کاشت در سینه آسمان

چایی تو با آفتاب دم می کنم

اون چیزی که توی دلمه رو رو می کنم

چماق می ذارم لای چرخ دوار فلک

چماق می ذارم لای چرخ فلک

شخم می زنم تمام مزارع ابری رو

بارون خواهم کاشت در سینه آسمان

فقط با اون چشای خیست، اونجوری نگام نکن

فقط با اون چشای خیست، اونجوری نگام نکن...

نام اصلی ترانه: ایسلاک ایسلاک (خیس خیس)

باریش آکارسو ستاره جوان موسیقی راک ترکیه است که در اوج دوران هنری اش بر اثر تصادف درگذشت. وی هواداران زیادی در بین نسل جوان داشت.

لینک مرتبط: عصیان ستاره ناکام موسیقی راک ترکیه علیه آمریکا


گزارش ویژه: دولت الکترونیک در ترکیه رنگ واقعیت می گیرد

دولت ترکیه مهمترین گام را برای ورود به دولت الکترونیک آغاز کرد. ارائه شماره ملی از روز دوشنبه در تمام امورات اداری و حقوقی اجباری شده است و این شماره ملی قابل خوانش در کامپیوترهای تمامی ادارات و نهادهای دولتی و عمومی خواهد بود.

هم اکنون یک طرح آزمایشی نیز با عنوان اعطای کارت تابعیت در این کشور آغاز شده است که این کارت تابعیت یا کارت شهروندی جایگزین شناسنامه ها، دفترچه های تأمین اجتماعی و دفترچه های مالیاتی خواهد شد.

در کارت تابعیت ترکیه تنها عکس و شماره ملی قید می گردد و تمام اطلاعات مربوط به اشخاص حاوی کارت در میکروچیپ کارت ذخیره خواهد شد. نام پدر و نام مادر، تاریخ و محل تولد، وضعیت تأهل، شماره مالیاتی، شماره تامین اجتماعی و خدمات درمانی و گروه خون از جمله اطلاعاتی است که در چیپ داخل کارت الکترونیک تابعیت ترکیه درج شده اند.

شهروندان ترک هنگام مراجعه به ادارات و نهادهای مختلف دولتی تنها با به همراه داشتن کارت شهروندی الکترونیک می توانند همه امورات اداری خود را انجام دهند.

طرح یکپارچه سازی اطلاعات شهروندان و ورود به دولت الکترونیک در ترکیه در راستای هماهنگی با اتحادیه اروپا انجام می شود و در صورت عضویت کامل ترکیه در آن اتحادیه کارت هوشمند تابعیت ترکیه در اروپا به رسمیت شناخته خواهد شد.

در طرح دولت الکترونیک ترکیه، کنترل و ساماندهی اتباع خارجی نیز از نظر دور نگه داشته نشده اند و به خارجیان دارای اجازه اقامت (اقامت تذکره سی) که دارای حق اقامت بیش از 6 ماه در ترکیه هستند نیز شماره شهروندی داده خواهد شد. اتباع خارجی به راحتی می توانند با ذکر شماره شهروندی خود کلیه امورات اداری، مالی، حقوقی و بانکی خود را انجام دهند.

تصویری که در لینک مشاهده می کنید عکسی از شناسنامه کنونی شهروندان ترکیه است که در واقع کارت ملی است. در ترکیه رنگ کارت ملی برای خانمها صورتی و برای آقایان آبی می باشد.

منبع: کانالهای خبری ترکیه و سایت اداره کل جمعیت و شهروندی ترکیه


عکس: پایان غم انگیز داستان یک مادر نیم تنی!


این زن 29 ساله با نیم تن وزن سنگین ترین زن دنیا بود که تحت عمل جراحی معده قرار گرفته بود.رنی ویلیامز که صاحب دو فرزند بود برای رهایی از اضافه وزن، به دکترها مراجعه کرد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. برای جراحی او احتیاج به میز جراحی بسیار بزرگتری بود.عمل وی نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شد اما...

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، این زن تگزاسی از کودکی با وزن سنگین مبارزه کرد. در دوازده سالگی بسیار چاق بود، در 15 سالگی ازدواج کرد و دخترش میرینا را به دنیا آورد. در 16 سالگی وزنش به 190 کیلوگرم رسید. وی هنگامی که دختر دومش ماریا را به دنیا آورد 220 کیلوگرم وزن داشت!!

رنی در سال 2003 بر اثر تصادف با ماشین یک راننده مست به طور کامل زمینگیر شد و وزنش افزایش بیشتری پیدا کرد. دختر سیزده ساله او میرینا می گوید: مادرم تا زمانی که معده اش شروع به درد کردن می گرفت غذا می خورد!

وی به اضافه وزن خود ادامه داد تا اینکه به 440 کیلو رسید. پزشکان تصمیم گرفتند با عمل جراحی معده وی را کوچک کنند. بیمارستان رنسانس هوستون عمل جراحی این زن تیره بخت را قبول کرد. عمل جراحی وی 5 ساعت به طول انجامید و موفقیت آمیز هم بود. رنی بعد از عمل گفت: احساس می کنم یک کامیون از رویم رد شده است!

وزن کم کردن رنی بعد از عمل جراحی به سرعت آغاز شد. اما یک بدشانسی باعث مرگ این زن شد. یک سکته قلبی آنی باعث پایان غم انگیز رنی شد.

میرینا، دختر رنی می گوید: بعد از مرگ مادرم آرزوی مرگ می کردم. مادرم بهترین دوستم بود و اکنون او پیشممان نیست. نبودن وی من بسیار دردناک است.

یک شباهت ایران و ترکیه را می دانید در چیست؟

فرزند 17 ساله رئیس جمهور ترکیه وارد تجارت شد!

محمد امره گل، فرزند عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه نیز با ضمانت شخص رئیس جمهور وارد تجارت شد! فرزند رئیس جمهور ترکیه متولد 1991 است و در تجارت ذرت و نیز مدیریت خرید و فروش اینترنتی دست دارد.

برگه های شرکت وی را شخص رئیس جمهور ترکیه به عنوان کفیل امضا کرده است.

فرزند هفده ساله رئیس جمهور ترکیه همچنین عضو اتاق تجارت آنکارا شده است.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، عبدالله گل به عنوان قیم و ولی، کفالت فرزندش را بعهده گرفته است. اما یک مشکل وجود دارد و آنهم این است که عبدالله گل به عنوان رئیس جمهور و عالیترین مقام ترکیه مصونیت قضایی دارد و کسی نمی تواند وی را در ترکیه مورد پیگرد قانونی قرار دهد!!

حقوقدانان در ترکیه می گویند به این ترتیب حتی در صورت انجام تخلف از سوی فرزند تاجر غیربالغ رئیس جمهور ترکیه، پدرش را نمی توان به دادگاه کشاند!

پیش از این، یاسر فرزند نخست وزیر ترکیه هم وارد تجارت شده بود و امتیاز شبکه پربیننده تلویزیونی ATV و روزنامه پرتیراژ صباح نیز در راستای خصوصی سازی به مبلغ بیش از یک میلیارد دلار به "شرکت چالیک" با مدیرعاملی داماد آقای اردوغان واگذار شده بود. داماد آقای اردوغان مبلغ مزایده را از دو بانک بزرگ ترکیه دریافت کرده بود و بسیاری از مردم ترکیه می پرسند چرا بانکها برای برخی افراد وام چندصد میلیونی می دهند اما برای مردم عادی تسهیلات اینچنینی در نظر نمی گیرند؟

تا جائی که در این چند مدت در ترکیه یاد گرفتم در این کشور هم پرکردن جیب شخص نسبت به پرکردن جیب مردم ارجحیت و اولویت دارد. نمی دانم چرا با خواندن این خبر یاد برخی از مقامات کشورمان افتادم!

عکس: بزرگترین کشتی تفریحی دنیا با 18 طبقه

شرکت انگلیسی رویال کاریبن اینترنشنال سفارش ساخت این کشتی تفریحی غول پیکر را داده است. ساخت این کشتی در فنلاند نزدیک به دوسال طول کشید و برای ساخت آن 1 میلیارد دلار هزینه شد.

در این کشتی یک بازار، مغازه ها، رستورانها، کافه و بارهای متعددی وجود دارند و بیش از آنکه شبیه کشتی باشد به یک روستا شبیه است.

وزن این کشتی 8 هزار و 400 گروس تن است و 4 هزار و 375 نفر به طور همزمان می توانند در این کشتی تفریحی به سر برند.

Independence of the Seas دارای 18 طبقه است و 1000 کارگر دارد. در قمارخانه این کشتی 308 دستگاه قماربازی و 19 میز قمار وجود دارد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، کشتی 364 متر طول دارد و در هرساعت 40 کیلومتر سرعت دارد. یک تور 14 روزه دریای مدیترانه با این کشتی 3000 دلار هزینه برخواهد داشت










عکس: انرژی هسته ای حق مسلم ترکها نیست!

بعد از تصویب قانون ایجاد نیروگاههای هسته ای در ترکیه، بسیاری از طرفداران محیط زیست در آن کشور به مخالفت با ایجاد نیروگاه های هسته ای برخاستند. به عقیده آنان تأثیرات زیست محیطی نیروگاههای هسته ای بسیار مخرب خواهد بود.

چهار نفر از اعضای صلح سبز در اقدامی جالب و عجیب برای مخالفت با احداث نیروگاه هسته ای در ترکیه به ساختمان مرکزی وزارت انرزی ترکیه نفوذ کردند و با شعارنوشته هایی از بام ساختمان بیست طبقه ای این وزارتخانه آویزان شدند!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از گازته وطن، این افراد با بستن طناب به خودشان از طبقه بیستم تا طبقه هفدهم رسیدند در حالی که شعارهایی در مخالفت با احداث نیروگاه اتمی در دست داشتند.

"به حکایت اتمی اعتماد نکن"، "نه به اتم" و "وزیر لخت است" از جمله پانکاردهایی بود که اعضای صلح سبز با خود حمل می کردند.




عکسهایی از نسل آینده گوشی های همراه

موبایلها چهره عوض می کنند! در دنیای تکنولوژی نسل جدید گوشی موبایلها در راهند. در تصویر بالا یکی از تلفنهای همراه را می بینید که در آینده بسیار فراگیر خواهد شد. در این نوع تلفن همراه، حروف و کلیدها در واقع انگشتان شما خواهد بود!

موبایل فوق را به دستتان می بندید و انگشتانتان نقش کلیدهای تلفن همراه را بازی خواهند کرد.تلفن همراه بالا توسط سانمن کاون طراحی شده است و اس.ام.اس زدن با آن بسیار راحت خواهد شد.دکمه جستجو در سمت چپ است و میکروفن آن نیز در سمت راست قرار می گیرد. این موبایل برای کسانی که انگشتهای دراز دارند بسیار مناسب است.




تصویر بالا نیز موبایلی است که توسط رابرت هایس و جان فینسترا طراحی شده است. همانند کاغذ است و بسیار انعطاف پذیر. در طراحی موبایل فوق از پلیمر استفاده می شود. این موبایل طوری طراحی شده است که اگر روی آن بنشینید، آنرا خم کنید یا به دیوار بکوبید آسیبی به موبایلتان وارد نمی شود!


به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از روزنامه ملیت، موبایل انعطاف پذیر بالا نیز ممکن است در آینده بسیار فراگیر شود. این گوشی را به هرشکلی می توانید در بیاورید، می توانید آنرا به بازویتان بپیچانید یا با حمع کردن آنرا در کیفتان بگذارید. این گوشی در رنگهای سیاه، سفید و نارنجی طراحی شده است.

قرارگاههای پ.ک.ک در شمال عراق زیر آتش سنگین جنگنده های ترکیه قرار دارد

از ساعت 20 امشب جنگنده های ترکیه قرارگاههای پ.ک.ک در منطقه مرزی ایران، عراق و ترکیه در شمدینلی را زیر آتش شدید جنگنده های خود گرفته اند. بر اساس اخبار رسانه های خبری ترکیه، هم اکنون کمپهای پ.ک.ک در منطقه متینا و زاب زیر آتش شدید جنگنده بمب افکن های ترکیه هستند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، جنگنده های ترک که به صورت زوج حرکت می کنند به فاصله هر 15 دقیقه آن منطقه را بمباران می کنند.

منابع محلی شمال عراق بمباران جنگنده های ترکیه را بسیار شدید عنوان کرده اند و گفته اند این بمباران در مناطق آمدی و هاکورک انجام می شود. جبار یاور سخنگوی پیشمرگه های شمال عراق ضمن تأیید این بمبارانها افزود از عزم ترکیه در زمینه عملیات باخبر نبوده اند.

در درگیری های دیروز در بخش سیلوپی یک سرگرد ارتش و دو سرباز ترک کشته شده بودند.

ضمن آنکه به گزارش رسانه های ترکیه هم اکنون بیش از چهل عضو گروه پ.ک.ک در 19 کیلومتری بخش چوکوروا در استان حکاری تحت محاصره ارتش ترکیه قرار گرفته اند.


Belalım: یکی از تأثیرگذارترین ترانه، کلیپ هایی که دیدم


دوباره وارد یک روز حسرت بار می شوم با تصویر خیالت/
از فکرم نمی روی، عشق شهرآشوبم /
شبهای بدون تو
در سرم غوغایی ست آیا خوشبخت هستی در آنجاها؟/
عشق شهرآشوبم/ گل وحشی من/ عشق شهرآشوبم عشق حقیقی ام /عشق شهرآشوبم تنها عشق من/ عشق شهرآشوبم هستی ... زخمی ام /عشق منی، درد مشترک منی خزان من، بهار منی،/ تنها دارایی منی عشق شهرآشوبم /شبهای بدون تو در سرم غوغایی ست /آیا خوشبخت هستی در آنجاها؟ /عشق شهرآشوبم...
توضیح: مثلی هست که می گوید شعر ترجمه ناپذیر است. به عنوان مثال اگر اشعار ترکی شهریار را به فارسی برگردانیم آن لطافت و ظرافت سخن وی تا حد بسیار زیادی از بین می رود. اگر اشعار حافظ یا خیام را به زبانی دیگر برگردانیم اصل سخن آنان را به هیچ وجه نمی توان منتقل کرد. این شعر ترکی هم در واقع می شود گفت تنها در ترکی می توان آنرا به طور کامل احساس نمود. اما بخاطر آهنگ خوش آن و بیان تصویری زیبایش که سرگذشت یک دختر سرطانی است ترجمه کردم.
بلالیم (Belalım) یعنی "کسی که بخاطرش سرم در بلاست" و معنای لغوی خاصی در فارسی ندارد به همین خاطر واژه عشق شهرآشوب را برای آن گذاشتم.

ترانه خوان: ماهسون قرمزگل (Mahsun Kırmızıgül) خواننده اهل ترکیه

ویدئو: وداع غم انگیز بمبگذار انتحاری با دخترش

Hürriyet Video'larını izlemet için Flash 7 veya daha yüksek eklenti yüklenmeniz gerekmektedir. Yüklemek için tıklayınız!!!

ویدئویی از یک بمبگذار انتحاری که دو سال و نیم قبل با انفجار بمب سبب مرگ 52 نفر و مجروح شدن صدها نفر در لندن شد در انگلستان موضوع روز شده است.در این نوار یکی از بمبگذاران که در منزلی دور هم جمع شده اند با بچه ای که در آغوش دارد وداع می کند.

در این ویدئو، شخص بمبگذار اظهار امیدواری می کند که روزی دخترش بفهمد او برای چه بمب گذاشته است و ادامه می دهد: دلش برای دخترش بسیار تنگ خواهد شد. این بمبگذار ادامه می دهد که این کار برای آیندگان نوعی اجبار است و می گوید: این کار را برای منافع مادی و دنیوی انجام نمی دهد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، چهار مرد مسلمان [افراطی] در سال 2005 با استقرار در سه ایستگاه مترو و یک اتوبوس دست به انفجار انتحاری زدند.

لینک مستقیم ویدئو از روزنامه حریت

سه ایرانی در حین سرقت در ترکیه دستگیر شدند

دو مرد و یک زن ایرانی که با پاسپورت جعلی در شهر بولو در نزدیکی استانبول تردد می کردند هنگام سرقت از یک مغازه دستگیر شدند. یک کودک دوساله نیز در بغل سارقان بوده است.

مأموران پلیس بولو که به این سه نفر مشکوک شده بودند آنها را زیر نظر گرفتند. سارقان به بهانه تبدیل ارز وارد یک سوپرمارکت در محله پاشاکوی شدند و هنگامی که می خواستند وجوه نقد صاحب مغازه را از دستش بقاپند توسط پلیس دستگیر شدند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، هویت این افراد مجتبی حائری 30 ساله، بهزاد خیری فردنژاد 40 ساله و فرزانه فرهادی 25 ساله اعلام شده است.

دستگیرشدگان تسلیم مقامات قضایی شده اند.

پی نوشت – اکثر ایرانیانی که برای پناهندگی به اروپا مسیر ترکیه را انتخاب می کنند به لحاظ مالی در تنگنا قرار می گیرند و متأسفانه برخی از آنان برای سیر کردن شکم خود دست به کارهایی اینچنین می زنند.

ضمن آنکه مطبوعات ترکیه معمولا اسم متهمان را به طور کامل اعلام می کنند.


یک عکس، یک حرف: کاندوم 3 کیلومتری در رومانی!

هزاران نفر در بخارست پایتخت رومانی برای توجه جهانیان به خطر ایدز یک کاندوم سه کیلومتری ساختند.

این کاندوم عظیم از به هم پیوستن 25 هزار و 700 کاندوم تشکیل شده است.

این رکورد وارد کتاب رکوردهای گینس شده است.

منبع: حریت



ترانه ای نوستالژیک از سزن آکسو: می روم در حالی که عشقت در سینه ام است


زمان فرصت کوتاهی ست

می گذره این خشم، این حرص، این انتقام

دردهایمان به درازای تاریخ قدیمی ست

همانند نفس کشیدن، حیاتی ست

زمان فرصت کوتاهی ست

هنگامی که عشق ها به پایان می رسند، لحظه ای کوتاه!

در پی نشانه هایی اینچنین مهم هم

عادت هایمان معمولی شده اند

می روم، در حالی که تمام عشقها در سینه ام است

می روم در حالی که بوی تنت هنوز در وجودم است

برایت ترس را به یادگار گذاشتم و آغازهای دوباره را

خودم می روم، تنها خودم

زمان زمان کوتاهی ست

و خشمم از ترسم است، ترس از تنهایی

می دانی که مانند کودکان از تاریکی می ترسم

از این ترس است که تمام چراغها را روشن می کنم

ترانه از سزن آکسو

زیباترین عکس ها از برخورد دو کهکشان در فضای بی نهایت!

دو کهکشان در فاصله 400 میلیون سال نوری به هم برخورد کردند. بعد از این برخورد دو کهکشان یک پل تشکیل دادند.

توده غبار عظیمی بعد از برخورد این دوکهکشان غول آسا ایجاد شد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، ستاره معروف به UGC8335 ستاره مرکزی کهکشان خرس بزرگ به شمار می رود که در فاصله 400 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

عکسهای زیبایی که از برخورد این دو کهکشان می بینید توسط تلسکوپ هابل گرفته شده اند.








تونی بلر به صورت قاچاق و بدون بلیت سوار قطار شد و گیر افتاد!

تونی بلر نخست وزیر سابق انگلستان بعد از پایان دوران نخست وزیری اش با حضور در کنفرانس ها، نگارش کتاب و مشاوره سالیانه میلیونها دلار درامد دارد.

اما همین نخست وزیر سابق، برای رفتن به فرودگاه هیترو لندن به همراه محافظانش به صورت قاچاقی سوار ترن شد! با کنترل بلیت مشخص شد که تونی بلر به صورت قاچاق سوار ترن شده است!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، تونی بلر خواست پول بلیت را در ترن پرداخت کند اما به دلیل آنکه پولی به همراه نداشت و کردیت کارتش نیز همراهش نبود نتوانست هزینه بلیت را پرداخت کند.

با وجود این، مأمور کنترل بلیت برای بلر جریمه درنظر نگرفت و اجازه داد وی به سفر ادامه دهد. نخست وزیر سابق انگلیس از مأمور کنترل بلیت خواست به محافظانش نیز اجازه داده شود بدون بلیت به سفر خود ادامه دهند اما مأمور کنترل این درخواست بلر را قبول نکرد!

بعد از آنکه موضوع توسط روزنامه دیلی میل فاش شد مدیریت خطوط آهن انگلستان تحقیقات در این زمینه را شروع کرد.


تو گریه نکن – ترانه ای از سزن آکسو


حسرتم شد جدائی ات

و ساعات زندگی ام اندوه شد

دو قطره اشک را دیدم که از چشمهایت جاری شد

جدائی با وجود عشق را دیدم

مانند یک ترانه، یک شعر

تلخی ها را زندگی کردم عزیزم

و اکنون از تو تنها یک خاطره

و اندوههای شیرین را نگهداشته ام

تو را همانند یک راز در سینه ام نگه خواهم داشت

همانند یک قسم، یک رؤیای پنهان

این بار را من حمل خواهم کرد، تو برو

تو برو با اندوه، با غم

گریه نکن، تحمل ندارم

گریه نکن مردمک چشمم، تحمل گریه هایت را ندارم

بگیر، قلبم برای تو

اگر عشقت در بدنم بماند زندگی غیرممکن است برای من...

"سزن آک سو" از خوانندگان معروف ترکیه است. ترک ها به او لقب گنجشکک داده اند.


آخرین مسافر قلبم – ترانه ای زیبا از آژدا پک کان


امشب بدون هیچ صحبتی

خاموش کن چراغها را و بخواب کنارم

فردا پیش از طلوع سپیده

شاید رفته باشم از کنارت!

صدایت در گوشم گریه می کند

و گرمای تنت هنوز در وجودم، در مشتم است

کاشکی پیش از سپیده دم، در آغوشت آرام بگیرم

مانند قبل از بارش باران، چشمهایم پر از اشک شده است

آخرین مسافر قلبم تو هستی، تو

بعضی وقتا عشقی اینگونه در سر انسانهاست

مانند قبل از بارش باران، چشمهایم پر از اشک شده است

آخرین مسافر قلبم تو هستی، تو

یکی عشق و یکی نفرت در دل

یکی حسرت به دل می مونه، می دونی که!

یکی ماهها، یکی سالها

یکی تا آخر عمر، [حسرت به دل می مونه] می دونی که...!

آه، دلم می خواد امشب هیچگاه صبح نشود

و چشمانم عشق دیگری را به خود نبیند

هنوز سپیده نزده است، کاش در آغوشت باشم

مانند قبل از بارش باران، چشمهایم پر از اشک شده است

آخرین مسافر قلبم تو هستی، تو

آژدا پک کان (Ajda Pekkan) خواننده معروف ترکیه است که در ترانه هایش در عین سرزندگی رنگی از غم هم وجود داره...

نمی دانم اگر بخواهم معادل ایرانی اش را بگویم شاید اولین خواننده ای که به ذهنم می رسه گوگوش باشد...

تا نظر شما خواننده های عزیز وبلاگ چی باشه...

Bu gece hiç konuşmadan
Söndür ışığı da uyu yanımda
Yarın güneş doğmadan
Gitmiş olacağım belki burdan
Ağlar sesin kulağımda
Sıcaklığın da hala avucumda
Sabah olmadan daha sokulsam yanına
Yağmur öncesi gibi yaşla doldu gözlerim
Kalbimden en son geçen yolcu, yolcu sendin
Ah acılar sevinçlerin sevinçler acılarının gölgesi
Bazen gezer başında aşkın böylesi
Yağmur öncesi gibi yaşlar dolar gözlerim
Kalbimden en son geçen yolcu, yolcu sendin
Kimini sevgi kimini nefret
Kimini hasret alır ya
Kimi aylarca kimi yıllarca
Biri yaşamca kalır ya
Ah bu gece hiç bitmesin
Gözüm başka sevgili görmesin
Sabah olmadı daha sokulsam yanına
Yağmur öncesi gibi yaşla doldu gözlerim
Kalbimden en son geçen yolcu, yolcu sendin

گوشه ای از روابط غیراخلاقی رهبران و مسئولان پ.ک.ک

مسائل غیراخلاقی بین اعضای کادر رهبری پ.ک.ک در سوئیس فاش شد.فاطمه – الف مسئول بخش زنان این گروه گفته است از سوی فخری – آ معروف به عربعلی از رهبران این گروه، مورد آزار جنسی قرار گرفته است. عربعلی برای جلوگیری از فاش شدن موضوع با ارسال گزارشی به قندیل، گفته بود که فاطمه الف یک جاسوس است!

با وجود آنکه اعلام می شود در پ.ک.ک عشق و مسائل جنسی ممنوع است اما تا کنون رسوائی های جنسی بسیاری از این گروه فاش شده است.

سال قبل نیز روابط غیراخلاقی عبدالوهاب – ک مسئول گروه تروریستی پ.ک.ک در رومانی با آرزو- د معروف به لیلا از سوی نگهبانان ساختمان فاش شد و بعد از آن این دو با برداشتن موجودیهای نقد این گروهک ناپدید شدند!

در مارس 2006 نیز جمال – الف مسئول نشریه "سیاست آزاد جدید" که از نشریات پ.ک.ک در آلمان به شمار می رود و دارای زن و دو بچه می باشد با یک دختر کارمند این نشریه وارد آمیزش جنسی شده بود که بعد از فاش شدن موضوع، جمال ناپدید شد.

در سال 2005 نیز شحصی به نام نجمی از اعضای کادر رهبری پ.ک.ک در یونان با نگار، از اعضای بخش زنان این حزب وارد مسائل غیراخلاقی شده بود که با بحرانی شدن موضوع، نجمی به پلیس پناه برد!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، خونین ترین واقعه بحرانهای اخلاقی و غیرمشروع پ.ک.ک نیز در سال گذشته رخ داد. در این حادثه مسئول بخش اروپای تلویزیون پ.ک.ک با نام رمز کانی ییلماز و با هویت فیصل – د با بمبی که در اتومبیلش جاسازی شده بود تکه پاره شد. وی با مجری زن تلویزیون مربوطه رابطه نامشروع داشت.

گفته می شود خود عبدالله اوجالان هم دارای روابط نامشروع بسیاری با دختران و زنان عضو گروه پ.ک.ک بوده است. معمولا رهبران پ.ک.ک مجازات سختی علیه عشقهای درون اعضای این گروه اتخاذ می کنند اما خود اسیر مسائل غیراخلاقی بسیاری هستند و سعی دارند دختران و زنان عضو گروه را ابتدا خود تصاحب کنند.


ترانه ای نوستالژیک از خواننده ترکیه: کیملر گلدی، کیملر گچدی؟

کی ها اومدند، کی ها رفتند

کی ها اومدند توی زندگیم، کیها رفتند؟
هیچکدومشون حسرت با تو بودنو برطرف نکردن
زیباترینشون هم مثل تو دوست داشتنی نبودند
کی ها اومدن توی زندگیم، کیها رفتن
نترس، امشب نمیام درتو بزنم
طالع پیشونیمو یکی دیگه مشترکه
و من بدون تو زندگی می کنم عشق ممنوعه ی تورو
و ترانه تو رو می خونم
نپرس ازم که توی زندگیم کیها اومدن و کیها رفتن!
هیچکدومشون حسرت با تو بودنو برطرف نکردن
زیباترینشون هم مثه تو دوست داشتنی نبودن
کیها اومدن توی زندگیم، کیها رفتن
نمی دونم آیا امشب تو هم مست هستی؟
و می نخورده از خاطره ها سرمست هستی؟
ببین هنوز هم مثه اینه که دستات توی دستمه
دارم می سوزم، نمی بینی؟
دوستهات از تو می گن، واقعا خوشبخت نیستی؟
این راه برگشت نداره، نمی دونستی؟
گفته بودم بهت، هرچیزی اون طور که می خوای پیش نمی ره
از قسمتت نمی تونی فرار کنی، می بینی؟
خواننده: آژدا پک کان
شعر: فکرت سنس
موسیقی: تونی هاچ
1973 - استانبول

گامهای مشترک ایران و ترکیه برای مبارزه با تجزیه طلبی

روزنامه حریت: ایران برای اقدام برابر با ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک مصمم و مصر است. ایران قبل از گفتگو با ترکیه در این زمینه، با بمباران مقر پ.ک.ک در قندیل برای آنکارا پیام فرستاد.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، همکاری مشترک ترکیه و آمریکا در مبارزه با پ.ک.ک، ایران را هم به تحرک واداشت. یک هیأت ایرانی برای همکاری مشترک در زمینه مبارزه با پ.ک.ک به آنکارا می آید. پیش از شروع دیدارها، توپخانه ایران قندیل را در هم کوبید. به این ترتیب این اقدام صدایی رسا برای آنکارا بود که به ترکیه بگویند: " ما حاضریم، و تمایل به همکاری مشترک داریم بیایید باهم عملیات انجام دهیم"

ضمن آنکه مشخص است ترکیه به دلیل آنکه ایران هم اکنون در دنیا بخاطر مسأله انرژی هسته ای درگیری دارد تمایل زیادی به همگرایی نظامی با ایران ندارد. یکی از دلایل آمریکا در موضوع کمک به ترکیه هنگام مبارزه آن کشور با ترور در شمال عراق نیز آن بود که آمریکا نمی خواست ترکیه به ایران نزدیک شود.

به اعتقاد متخصصان، خنثی کردن کوه قندیل از خاک ترکیه ناممکن است. قندیل از خاک ترکیه همانند یک قلعه طبیعی است و گذرگاههای آن نیز توسط پ.ک.ک مسدود و مین گذاری شده است. عملیات هوایی نیز به دلیل شرایط جغرافیایی این کوه، در هرزمان مؤثر نیست.

این متخصصان اعتقاد دارند سهل ترین نقطه ورود به قندیل از مرزهای ایران می باشد و اگر از آن منطقه عملیات زمینی صورت بگیرد قندیل از پ.ک.ک عاری خواهد شد.

فردا در دوازدهمین شورای عالی امنیتی ترکیه – ایران در این زمینه بحث خواهد شد. در این نشست هیأت ترکیه به سرپرستی قائم مقام وزیر کشور ترکیه عثمان گؤنش با هیأت ایرانی تحت سرپرستی عباس محتاج، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور دیدار می کنند. در هیأت طرف ترک، مقامات عالی امنیتی، ژاندارمری، وزارت اطلاعات و وزارت خارجه جضور دارند.

موضوع اصلی بحث این نشست که پنج روز به طول می انجامد همکاری مشترک در زمینه مبارزه با پ.ک.ک می باشد. در آخرین نشست مشترک این کمیسیون که در سال 2006 در تهران برگزار شده بود تصمیمات مهمی برای همکاری مشترک در برخورد با تروریسم گرفته شده بود. در یازدهمین نشست همکاریهای امنیتی دو کشور در فوریه 2006 دو کشور یک تفاهمنامه برای عاری کردن منطقه از ترور امضا کرده بودند که در آن همکاری فعال دو طرف پیش بینی شده بود.

روزنامه حریت، 15 آوریل 2008

پی نوشت – دو کشور برای حفظ تمامیت ارضی خود مجبور به همکاری هستند. ایران باید در موضوع مبارزه با ترور از دیپلماسی خارجی فعال ترکیه نهایت استفاده را ببرد. دیپلماسی ترکیه می تواند اهرمی باشد برای فعالیت ایران در زمینه مبارزه با گروههای تجزیه طلب، چرا که این کشور مشکلی به نام ارتباطات بین المللی بویژه با کشور آمریکا را ندارد.

فراموش نکنیم کسانی که امروز برای تجزیه ترکیه تلاش می کنند قطعا در آینده ای نزدیک چشم به تجزیه ایران خواهند دوخت.


مواظب ویروس گوگل باشید!

شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد که هنگام تایپ آدرس یک سایت اینترنتی، حرفی را جابجا تایپ کنید، اشتباه بنویسید یا حرفی را دوبار تایپ کنید. هنگامی که می خواهید صفحه جستجوی اینترنتی گوگل را باز کنید مواظب باشید، چرا که هرآن ممکن است ویروسی در کمین شما باشد!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، تایپ اشتباه آدرس گوگل در نوارابزار آدرس ممکن است برایتان دردسر درست کند. بنا بر گزارش سایتهای امنیت اینترنتی F-Prot و F-Secure اگر به اشتباه وارد سایت با آدرس Googkle.com بشوید ممکن است کامپیوترتان به ویروس آلوده شود. بخاطر کنار هم بودن حروف K و L بسیاری از کاربران ممکن است آدرس بالا را به جای آدرس سایت گوگل تایپ کنند. با وارد شدن به googkle.com کامپیوترتان به یک تروای خطرناک آلوده می شود. شرکتهای امنیت اینترنت هشدار می دهند که کاربران به هیچ وجه نباید وارد سایت googkle.com بشوند.
برای دیدن جزئیات این خطر اینجا (سایت اف – سکیور) کلیک کنید


عکس هایی از "فرهادگوساله" معروفترین گوساله ترکیه!

این گوساله در سال 2002 به یکی از مهمترین اتفاقات سال کشور ترکیه بدل گشت. آوازه و شهرت این گوساله تنها در ترکیه هم نماند و به سطح جهانی کشیده شد!







"فرهاد گوساله" اسمی است که مردم ترکیه به گوساله معروفشان دادند. هنگامی که یک شهروند اهل سیواس این گوساله را در صندلی عقب اتومبیلش نشاند تا او را با خود به جای دیگری حمل کند یک عکاس از این ماجرا عکس گرفت. عکس ابتدا در ترکیه چاپ شد، سپس خبر و عکس آن در سراسر دنیا منتشر گردید!

در ترکیه برخی از آگهی ها مزین به تصویر فرهاد گوساله گشت. این گوساله حتی به نقش فرش ها هم راه یافت!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، "فرهاد گوساله" بعد از سالها معروفیت متأسفانه تبدیل به گوشت گردید! چرا که صاحبش بخاطر قرضهایش مجبور به فروش گوساله معروف ترکیه شد و فرهادگوساله روانه قصابی گردید.

البته فرهادگوساله تنها نبود. چرا که دیروز یک شهروند گرجستانی هم گاوش را همانند فرهاد گوساله در صندلی عقب ماشین ژیگولی اش گذاشت و حمل کرد! عکس زیر هم مربوط به گرجستان است!



جنایت فجیع در اسپانیا: سر مادرش را برید و با سر بریده در خیابان قدم زد!

ماخاناس، مرد 34 ساله اسپانیایی که با مادرش بر سر موضوعی اختلاف پیدا کرده بود او را کشت، سرش را برید و با سر بریده مادرش در خیابانها به قدم زدن پرداخت تا اینکه دستگیر شد.

شهر سانتاماریا در جنوب اسپانیا شاهد این جنایت وحشتناک بود. آنخلو کاروتنوتو ماخاناس که دارای مشکلات روانی می باشد پیش از این نیز 4 بار دستگیر شده بود. عابرانی که قاتل را با یک سر بریده در دست دیده بودند شوکه شدند. قاتل بعد از دستگیری اعلام کرد پشیمان نیست.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از روزنامه صباح، این قاتل پیش از این چهار بار تحت درمان قرار گرفته بود.

مادر بیچاره برای درمان پسرش هرکاری که از دستش بر می آمد انجام داده بود و حتی برای پسرش یک بار بازکرده بود. وی قبل از مرگش در یک برنامه تلویزیونی گفته بود در نهایت به دست پسرش کشته خواهد شد!


یک رویداد عجیب در دنیای پزشکی: مغز زن بیمار چینی تنها یک لوب دارد!

یک زن 39 ساله چینی که بخاطر بیحالی به بیمارستان رفته بود هنگامی که فهمید در جمجمه اش نصف یک مغز کامل را دارد شوکه شد!

بعد از مراجعه این زن به بیمارستان، دکتر ژانگ لینهونگ، متخصص نورولوژی برای تشخیص بیماری آزمایش MR را به وی تجویز نمود. بعد از گرفتن MR از جمجمه این زن مشخص شد وی تنها یک لوب در سمت راست دارد و لوب سمت چپ وجود ندارد!

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، دکتر لین هونگ گفت: در واقع بخش سمت چپی مغز قابلیت صحبت کردن را در انسانها کنترل می کند. اما وی در این زمینه هیچ مشکلی ندارد. مادر این بیمار گفته است که دخترش زندگی معمولی ای دارد. این بیمار نیمه مغز با نمرات عالی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود و حافظه اش هم قوی است.


اسکندر مقدونی در اینجا داریوش هخامنشی را شکست داد

گفتم برخلاف اکثر ایرانیها که می روند آنتالیا، مرسین یا ازمیرم بروم جایی که کمتر شناخته شده است. این بود که استان آدانا را انتخاب کردم. در جنوب ترکیه. هم به خاطر تاریخش، هم بخاطر آنکه ساکت تر و خلوت تر است، هم بخاطر وجود یک نقطه جغرافیایی مهم : جایی که اسکندر مقدونی، داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی را شکست داد.

آدانا شهریست بزرگ و زیبا که توابعش به دریای مدیترانه راه دارد. و دریای مدیترانه در اینجا روایتگر جنگهاییست که سرنوشت تاریخ را عوض کردند.

خلیج اسکندرون، جایی که در دنیای باستان نقش مهمی را داشته است. محل تلاقی امپراطوریهای روم، بین النهرین، ایران، سلجوقی و عثمانی بوده است. اسکندرون باستان را اولین بار شاپور اول فتح کرد و والرین امپراتور روم را به زانو درآورد. اسکندرون جایی ست که آخرین پادشاه هخامنشی یعنی داریوش سوم از اسکندر مقدونی شکست خورد و بعد از آن با لشکرکشی تدریجی مقدونیان، ایران نیز به تصرف اسکندر و جانشینانش درآمد.

در خلیج اسکندرون تا بندر باستانی آیاس پیش می رویم. به همراه دوستانم. آب مدیترانه اینجا زلالتر و تمیزتر است. چرا که به این منطقه توریستهای کمتری می آیند.

آب و هوای پاکیزه این منطقه بخصوص شهرستانهای سیحان، دمیرتاش و یومورتالیک مثال زدنی است.

داریوش سوم در 333 قبل از میلاد در اولین نبرد مستقیمش با اسکندر در شهر بندری آیاس یا ایسوس رودررو شد. سپاه هخامنشی را یکصد هزار نفر تخمین زده اند. در سپاهیان هخامنشی 69 هزار نیروی زمینی، 10 هزار نیزه دار، 11 هزار نیروی سواره و 10 هزار نیروی ارتش جاویدان حضور داشتند.(انگلس:1920). دلبروک شمار سربازان هخامنشی را 25 هزار نفر نیز برشمرده است که با توجه به خضور شخص پادشاه هخامنشی رقم 25 هزار نفر به نظر چندان صحیح نمی آید. برخی مورخان باستان یونان مثل پلوتارک شمار سربازان داریوش را تا رقم مبالغه آمیز 600 هزار نفر نیز بالا برده اند. ضمن آنکه مورخان اروپایی شمار سربازان ارتش اسکندر را 40 هزار نفر ذکر می کنند که ممکن است اشتباه باشد.

وقتی که در این منطقه قدم می زنید می توانید تاریخ را حس کنید. و شاید اگر دقت بیشتری بکنید صدای چکاچک شمشیرها را نیز بتوانید در ذهنتان مجسم کنید. نبرد شاپور اول با والرین، نبرد داریوش سوم با اسکندر، نبرد ترک ها با رومی ها و...

نبرد ایسوس یا آیاس با زخمی شدن و عقب نشینی داریوش سوم به پایان رسید. این نبرد مقدمه فروریختن عظمت امپراتوری هخامنشی شد. اسکندر بعد از آن پیروزی بجای ورود به ایران، به سرزمین فراعنه رفت. دو سال بعد اسکندر در نزدیکی موصل در جایی به نام گوگمل دوباره با داریوش سوم به نبرد برخاست و بار دوم نیز داریوش را شکست داد و این بار مثل سابق شانس با هخامنشیان یار نبود و اسکندر به سوی ایران پیشروی کرد. حاکمان شوش و بابل به هخامنشیان خیانت کردند و راه را برای اسکندر باز گذاشتند تا به تخت جمشید رسید.

به این ترتیب شکوه امپراتوری هخامنشی فرو ریخت و اسکندر و سلوکیان صدها سال بر منطقه وسیعی حکمفرما شدند.

چند روز استراحت، چند روز حمام آفتاب، شنا در دریای زلال مدیترانه در جایی دنج و خلوت و همینطور دیدن جایی که به لحاظ تاریخی اهمیت بسیار دارد می تواند سفر را دلپذیرتر کند. توصیه می کنم اگر به ترکیه می آیید دنبال جاهایی باشید که توریستها کمتر به آنجا می روند. ضمن آنکه با مطالعه کامل به سفر بروید.

نکته: در نقل مطالب از ویکی پدیا و منابع دیگر کمک گرفته شده است.
(برای بزرگتر دیدن عکس کلیک کنید)






عکسهای جالبی از عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در حال خوش و بش با...!

عبدالله گل از روز جمعه برای اهدای جوایز مسابقات موتورسیکلت رانی در شهر زیبا و توریستی آنتالیا به سر می برد. وی را که عضو حزب اسلامگرای عدالت و توسعه است در حال خوش و بش با دختران جوان می بینید.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از روزنامه حریت، عبدالله گل به همراه خیرالنساء گل ابتدا به شهر باستانی سیده رفت. وی بعد از بازدید از شهر آنتیک و توریستی سیده و آمفی تأتر باستانی اش به هتل برگشت.

در عکسها، رئیس جمهور ترکیه را به همراه جمعی از ملکه های زیبایی سواحل 2008 که به فینال فستیوال ملکه زیبایی بلژیک راه یافته اند می بینید!